mandag 9. mars 2015

DIY - lyslykt, skål eller blomsterpotte

Det finnes utrolig mange flinke og kreative mennesker,
og vi blir alle inspirert på en eller annen måte enten det er fra en blogg
på facebook eller instagram...

Jeg ble inspirert for noen år siden ang disse gipsremsene en får kjøpt på PANDURO ,
men først i år har jeg gått til innkjøp av dette :)

En pakke med 2x3 meter kostet 69.- kr


Det var utrolig gøy...


 Jeg fylte vann i tre ballonger,
og blåste de opp i tre forskjellige størrelser.

Fylte så opp en skål med vann, og klippet gipsremsene opp i passe biter.

Jeg snudde hver ballong oppned i en skål tilpasset hver størrelse, 
og duppet hver gipsremse i vannet, før jeg la remsene rundt bunnen på ballongene.

Jo tykkere lag du legger, jo lengre tid tar det før det tørker og jo sterekere blir den.


Da jeg var ferdig med å legge på gipsremsene, 
snudde jeg ballongene med bunnen ned slik at den står stødig når bollen/lykten tørker.

Jo mindre bolle/lykt du lager jo mer vippete er den,
så den minste måtte jeg støtte opp.

Da gipsen hadde tørket 1-2 timer, 
klippet jeg et lite hull i ballongen for å slippe ut litt luft, 
slik at jeg lett kunne fjerne ballongen og bollen/lykten kunne tørke videre.


Jeg laget ikke mine så tykke, da jeg ønsker lyset skal skinne gjennom lyktene.
Den største kunne vært tykkere, 
da den skal brukes til en blomst eller grener med pynt nå til påske.


Jeg digger den råflotte grove finishen,
og lyktene er skikkelig
dekorative.

Her er det fantasien som bestemmer, 
så jeg har planer om å prøve meg på noe annet enn bare dette :)))

Selvfølgelig skal jeg vise hva det blir,
så følg gjerne med :)))


Klem Heidi


3 kommentarer:

  1. Oj så fine��hvor mye rekker en pakke gips til?mvh linda

    SvarSlett
  2. Wow, så flink du er:)) Nydelige ble de!
    Du er hjertelig velkommen til å bli med på min giveaway der du kan vinne en lekkersmekker pute fra Senze of joy;-)
    Ha en fin dag videre! Klem fra Janne

    SvarSlett

Takk for at du tittet innom ღ